Pályázati beszámoló

Logo_1Logo_2

 

PÁLYÁZATI BESZÁMOLÓ

NTP-MŰV-18-0078

AMI A SZEREDÁSBA BELEFÉR

 

A Nemzeti Tehetség Program 2018. évi A hazai és a határon túli művészeti tehetséggondozó programok támogatására kiírt pályázatban 800.000,- Ft vissza nem térítendő támogatást nyertünk, melyből az Ami a szeredásba belefér című tehetséggondozó programunkhoz népművészeti alapanyagokat, múzeumpedagógiai foglalkozást, népi iparművészek által megtartott foglalkozásokat és a munkánkat segítő eszközöket fizettünk.

A program a Somogy Vármegyei Duráczky József Egységes Gyógypedagógiai és Módszertani Intézmény és Kollégiumban valósult meg.

A tanév során a gyerekek saját kezükkel tapasztalták meg a régi világ kézműveseinek tevékenységeit. Az átélt élmények és tapasztalatok során mozdítottuk előre személyiségük fejlődését.  Kapcsolódási pontokat keresve az értékek átadása és a hagyományok ápolása volt a célunk. Fontos feladatunk volt emellett, hogy minél többrétűen fejlesszük a gyermekek készségeit és képességeit.

A programban 12 gyermek vett részt intézményünk logopédiai és hallássérült tagozatáról, a 3. osztályos, 4. osztályos 6. osztályos és 8. osztályos korosztályból. Mindannyian kiemelkedőek a téri-vizuális tehetségterületen (Gardner), különös tekintettel a kézműves és kreatív tehetségre (Piiró). Az alaptehetségük kibontakoztatásának a fejlődés, a tanulás, a gyakorlás volt a kulcsa.

A támogatás segítségével az alábbi tevékenységek alapanyagait tudtuk megvásárolni:

Elsőként a csomókötéssel foglalkoztunk, majd fonott pántokat készítettünk. Gyapjúszálból elkészítettük a tarisznyánk fülét, majd megszőttük a tarisznyát. Agyagból marokedényt, gyertyatartót, cégért és jószágokat mintáztunk. Halottak napjára méhviszból gyertyát hengerítettünk. Miklós napjára elkészítettük a Miklós püspök süvegét. Csuhéból a betlehemek szereplőit, majd vesszőfonással csuhébetlehemet készítettünk. Noé Kornélia segítségével megtanultuk a mézeskalács hímzés fortélyait, majd pásztortárgyakat készítettünk bőrből. Megismerkedtünk a régi típusú hímzésekkel és keresztszemes hímzéssel levendulazsákot díszítettünk. Török Emőke irányításával rongybabát varrtunk, majd karkötőket és nyakláncokat készítettünk (fűztünk és szőttünk) gyöngyből. Az iskolánkban hagyományos télűzéshez mi készítettük el a kiszebábot. Húsvétkor gicával tojásokat írtunk, majd növényi rátétekkel berzseltünk. A szennai skanzenben végigkísértük a gyapjú feldolgozásának folyamatát, majd kicsiny műhelyünkben megtanítottuk a gyerekeknek a nemezelés fortélyait.

Kapcsolódási pontokat keresve a régi és a mai világ között igyekeztünk támpontokat, kapaszkodókat nyújtani a résztvevő gyerekeknek. Ehhez segítségül hívtuk a jeles napokat és a népművészeti ágak közül a hozzánk közelebb állókat. Munkánkat népzenével kísértük. Értékátadást valósítottunk meg az alkotások elkészítésének folyamata során. Bemutató tevékenységgel, magyarázattal és történetmeséléssel. Felelevenítve a népi kultúra jeles tárgyait, néprajzi ismeretekkel alátámasztva.

A művészeti tehetséggel megáldott gyermekek személyiségjegyeikből adódóan az átlag felett teljesítenek, kreatívak, feladat tudatuk, problémamegoldó képességük fejlettebb kortársaikénál. Elősegítettük e hármas interakció fejlődését és alkalmazását a tárgyak elkészítése során. Mindvégig fenntartva érdeklődésüket, kitartásukat. Énerejüket és önbizalmukat növelve, dícsértük és jutalmaztuk őket. Minek eredménye képpen csodálatos dolgokat alkottak. Saját kezükkel tapasztalták meg a különböző anyagok tulajdonságát és viselkedési módját. A résztvevő gyerekek mindig örömteli hangulatban alkottak. Ismeretekkel, tapasztalatokkal gazdagodva, feltöltődve távoztak foglalkozásainkról.

A program során egy minimum kétperces rövidfilm elkészítését vállaltuk, mellyel a tehetséggondozó programunkat szerettük volna bemutatni. A film szereplői a résztvevő gyerekek voltak. Minden tevékenység közben készítettünk fotó és videófelvételeket, megkérdeztük a gyerekeket a programmal kapcsolatos érzéseikről, közösen kiválogattuk a legkedvesebb képeinket és együtt állítottuk össze a kisfilmet. A gyerekek szívesen nézték végig a tanév során készült képeket és örömmel mutatták be a kisfilmüket az egész iskola előtt.

A tanév során elkészített munkákból karácsonykor és év végén minitárlatot rendeztünk be, ahova meghívtuk az iskola diákjait, tanárait. A programban résztvevő gyerekek nagy örömmel mesélték el a tárgyak elkészítésének folymatát és körülményeit.

Nagyon sok dícséretet kaptak és alig akarták elhinni, hogy azt a sok csuda dolgot mind ők készítették. Mind az iskola tanárai, az intézményben megforduló emberek, szülők és gyerekek elismerését kivívták munkáikkal.