IKT az egyéni rehabilitációban

IKT eszközök használata

Munkacsoportunknak új feladatot, új kihívást jelent az infokommunikációs technológiák (IKT) használata. Hogyan használjuk ki a számítástechnika, az internet nyújtotta lehetőségeket a tanulás segítésére, mindennapi élet megkönnyítésére? Hogyan győzzük meg a szülőket, pedagógusokat, hogy hasznos és jó eszköz van a kezünkben, amit ha jól használunk, akkor a gyerekek eredményesebbek lesznek?

Mit teszünk a pedagógusok meggyőzése érdekében?

-          tanulást segítő speciális szoftvereket ajánlunk

-          egyéni rehabilitáció keretében IKT technológiák alkalmazásával készült anyagokat megosztjuk velük

-          bemutató órákon mutatjuk be az infokommunikációs alkalmazási lehetőségeit

-          kölcsönzési lehetőséget biztosítunk

Meg kell győzni a szülőket is?

Igen, néhány esetben előfordul. Amikor látják, hogy gyermekeik milyen gyorsan tanulják meg a technikai eszközök használatát, milyen sok információt tudnak szerezni az interneten, általában megtörik az ellenállás.

Utazótanáraink laptopjaira egyéni rehabilitációt segítő szoftvereket telepítettünk. Az egyéni rehabilitációs órákra a gyerekek saját laptopjaikat is hozhatják. Arra törekszünk, hogy az ő gépeikre is telepítsük a rehabilitációs órákon használt programokat.

Kiejtésjavításra a Beszédmester programot használjuk, a Beszédmester ingyenesen letölthető program, önálló otthoni gyakorlásra is alkalmas. Innét tölthető le: http://www.inf.u-szeged.hu/beszedmester/

A Varázsbetű program szókincsfejlesztésre, helyesírás javítására, számolás, szövegértés fejlesztésére használjuk. A szoftvert intézményünk megvásárolta, utazótanáraink gépeire telepítették.

Hallásfejlesztésre az Oticon hallókészülék forgalmazó cégtől kapott programot használjuk, tudjuk telepíteni a gyerekek gépére is.

Jól használhatók az ingyen letölthető helyesírás javító programok. (pl.Szómánia, Sebran)

A Lapoda mese programot önálló szövegalkotási készség fejlesztésére használjuk. A programmal lehetőség van hangfelvétel készítésére, valamint képtörténet összeállítására is.

A MozaBook programban sok tanulást támogató eszköz van, különösen hasznosok azok a kis filmek, amelyek a történelem tananyaghoz készültek.

Használjuk a számítógépek beépített kameráit, hangfelvétel, fénykép, videó készítésre.

A Movie Maker program segítségével filmeket tudunk készíteni.

Gyakran készítünk a gyerekekkel közösen prezentációt.

Gárdonyi Géza (316310 bájt)

 

Az internet kincsesbánya számunkra, igyekszünk a gyerekeket arra bíztatni, hogy használják a tanulás segítésére. Megtanítjuk a gyerekeket információt gyűjteni, az információk tengerében eligazodni, könyvjelzőik közé hasznos oldalakat betenni (Idegen szavak szótára, Szinonima szótár, Értelmező szótár, Gyakorló oldalak, Wikipédia stb.)

A Facebook nyújtotta lehetőségeket is kihasználjuk, csoportokat hozunk létre, ahol a gyerekek egymást segítik, megoszthatják saját készítésű anyagaikat. Az Érdekes történelem csoportban régésztől is kérdezhetnek.

E-mailt írni nem mindig könnyű, s bizony a kapott e-mail értelmezése is jelenthet nehézséget. Egyéni foglalkozáson az e-mail használatát is gyakoroljuk.

Itt szeretnénk megosztani azokat a munkákat, amelyeket a gyerekekkel közösen készítettünk.

 

 

Livi - Macskafogó

 

Huszt

 

 

Miért készítettünk filmet egy vershez?

Lívia tanév végén azt a feladatot kapta, hogy válasszon egy verset, amit szívesen megtanulna.

A magyar tanárnő elmondta, hogy Lívia a legrövidebb verset választotta, s jobban örült volna, ha kicsit hosszabbat választ. A verstanulás soha nem tartozott Lívia kedvenc tevékenységei közé, ezért érthető volt, hogy a legrövidebbet választotta. Közösen megbeszéltük, hogy „megfilmesítjük” a verset, s ezzel az anyaggal rukkol majd elő a magyar tanárnőnek. Először közösen értelmeztük vers szövegét, kutattuk a vers hangulatát.

A továbbiakban Lívia átvette az irányítást, ő rendezte meg a vers bemutatóját.

Hogy mit tanult közben? Újra és újra el kellett mondani a verset, mert nem volt elégedett a felvétellel, így szinte észrevétlenül tanulta a szöveget. Zenét kellett választani a filmhez, ami felért egy jó hallásneveléssel, hiszen a vers hangulatához illő zenét kellett választani. A zenét vágni is kellett, itt is nagyon kellett fülelni. Ki kellett választani a feliratokhoz a betűtípust, méretet, színeket, animációkat. Mindez persze nem ment szó nélkül, a döntéseket vita előzte meg. Amikor feliratozta a verset, akkor újra fel kellett idézni a szöveget, s itt már önállóan, hibátlanul le is kellett írnia.

 

Livi - Érzelmek

 

Miért készítettünk képeket a meséhez?

Az öreg halász és a tenger című mesében a tenger egy re haragosabbá válik, ahogy egyre nagyobb igényekkel áll elő az öreg halász felesége. Az érzelmeket mi fotókon jelenítettük meg. Különösen nehéz az érzelmeket kifejező szavakat elmagyarázni, a fotón való megjelenítés során bele kell élnie magát az adott érzelembe, aztán feliratozni kell a képet, ami segíti a fogalom minél jobb bevésődését.

 

Toldi helyszínei szépek (229292 bájt)

 

 

Látássérült gyermekek és az „informatika”

 

A látássérült gyerekek csak kis része tud szemüveggel, segédeszközök nélkül boldogulni az iskolában és később az életben. Ezért már kis kortól használjuk a számítógépet, a speciális informatikai eszközöket és az oktató játékos programokat látásnevelésükhöz, érdeklődésük felkeltéséhez, fejlesztésükhöz, ismereteik bővítéséhez.

Az aliglátó és gyengénlátó gyerekek látásneveléséhez, vizuális figyelmének felkeltéséhez világító dobozon végzünk fixáló, követő, kereső feladatokat.

Az olvasótelevízió az aliglátó gyerekeknél az olvasás, írás eszköze. Ezen kívül kiváló lehetőséget biztosít apró tárgyak felnagyítására, képek részleteinek megfigyelésére, szemléltetésre. A készülék működésének elsajátítása a gyermektől nagyfokú koncentrációt, figyelmet, kitartást, igényel.

Laptopot vagy számítógépet a látássérült gyerekeknél több célból alkalmazzuk:

-          látásnevelésre,

-          szem-kéz koordináció fejlesztésére,

-          emlékezet fejlesztésére,

-          ismeretek bővítésére, szókincsfejlesztésre,

-          szemléltetésre,

-          szövegben tájékozódásra lényegkiemelésre, vázlatkészítésre,

-          megfigyelőképesség fejlesztésére, helyesírás javítására,

-          rendszerben gondolkodásra,

-          anyagaik tárolására,

-          gépírás tanítására,

-          hangos könyvek olvasására,

A látássérült gyerekek többségének a gépek használatához-láthatóság szempontjából- fontos, hogy megismerjék a számítógép kisegítő lehetőségeit, ahol beállíthatják maguknak a látásukhoz szükséges méretet, színt, kontrasztot, betűt stb.  A  gép kezeléséhez célszerű megtanulni a billentyűparancsokat is. Ezeknek az ismereteknek a segítségével már gyengénlátó tanulóink is képesek lesznek használni a számítógép programjait.

A tanulók a gépekre feltelepített speciális nagyítóprogramok- Zoom Text, Magic – használatának megismerésével képessé válnak a számukra testhezálló program kiválasztására és alkalmazására.

Felső tagozatban a Klavaro gépíróprogrammal elkezdjük a gyors és gépírás elsajátítását. A súlyosan látássérült tanulóknál felső tagozatban kiválthatja a laptopon jegyzetelés a Braille-írógép használatát. A látássérült tanulók romló írásképe, helyesírása miatt is hasznos elsajátítani a gépírást.

Sajnos a legtöbb oktató vagy játék szoftver a látássérülteknél csak részben használhatók ne megfelelő méretű kezelőszerveik, kontrasztjuk miatt. A Sebran program kontrasztossága mellett a számolási készséget, helyesírást, szó-kép kapcsolat megerősítését, gépírás előkészítését is fejleszti az alsós korosztályú gyerekeknél.

 

Levente képeskönyve (3360272 bájt)

Répa, retek, mogyoró (287567 bájt)

Követő feladatok (89575 bájt)

Alina - Itt van az ősz

 

Kódolás

 

 

Béka mama