Legfrissebb hír
Miniszteri elismerés
2025-11-05
Örömmel és büszkeséggel osztjuk meg, hogy intézményünk főigazgatója, Gyurina Éva, 2025. október 23. alkalmából miniszteri elismerő oklevelet vehetett át.
óvoda
Hallássérült óvodánk 1959 októberében nyílt meg az országban elsőként. Az egykori „Siketek Általános Iskolája és Nevelőotthona” a XX. század fordulójához közeledve Módszertani Központtá alakult, ahol a széleskörű szakmai tevékenység részeként a hallássérült gyermekek mellett 1987-től a beszédfogyatékos gyermekek óvodai nevelése is megkezdődött.
Hallássérült óvodai csoportunk a Dél-Dunántúl területéről fogadja a gyermekeket. Az óvodai nevelés célja a kommunikáció megindítása, fejlesztése, a hallásfigyelem felkeltése, a meglévő hallásra alapozott hangos beszéd kialakítása. Az alakuló kommunikációt a gyermekek egyéni adottságaiknak megfelelően a jelnyelv és az ujj-ábécé segítheti. A komplex anyanyelvi nevelés a kisgyermekek életkorához igazodó játékos, tevékenységközpontú kommunikációs helyzetekben valósul meg.
Logopédiai csoportjainkba a Somogy Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Megyei Szakértői Bizottság (lásd: Tanulási Képességet Vizsgáló és Beszédvizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság) Szakértői véleménye alapján kerülhetnek be a beszédfogyatékos gyermekek.
Az óvodai nevelés körülményei között- a mindenkori óvodai program mellett- speciális, fejlesztő logopédiai módszerekkel segítjük a súlyos beszédhibás gyermekeket. Az intenzív kezeléssel rendezzük a gyermekek beszédállapotát és nyelvi szintjüket. Törekszünk a szülőkkel való szoros együttműködésre (felvilágosítás, tanácsadás). Lehetőség szerint eljuttatjuk a gyermekeket olyan képességek és készségek birtokába, amelyek biztosítják a minél sikeresebb iskolai integrációt.
Óvodánkban 5 logopédiai csoportot működtetünk. A csoportok kialakításánál a gyermekek életkora meghatározó tényező. A logopédiai csoportokban délelőtt és délután óvodapedagógusok látják el a feladatokat, mely egyben az óvoda hatékonyságát is elősegíti. Az óvodapedagógusok mellett a speciális terápiákat logopédusok végzik. Pedagógiai programunk figyelembe veszi a logopédiai óvodák számára készült komplex fejlesztő program mellett az óvodai nevelés országos alapprogramját és a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelveit is.
Az egész napos óvodai programba ágyazva lehetőség nyílik arra, hogy:
- idejekorán, viszonylag gyorsan és eredményesen segítsünk a gyermekek súlyos beszédállapotán;
- a nehezen érthető vagy egyáltalán nem beszélő, de jó intellektusú gyermekeknél a kommunikációs zavar következtében másodlagos tünetként ne alakuljanak ki társult pszichés problémák (autisztikus tünetek, súlyos figyelem- és magatartászavar, pszichoszomatikus problémák, viselkedészavar). Az ilyen esetekben a kis létszám és az egyéni bánásmód fejlesztésük sikerének alapja lehet;
- a szülőkkel való intenzív kapcsolattartáson keresztül, az ő bevonásukkal még hatékonyabbá tehetjük a terápiát, esetleg fel is gyorsíthatjuk azt.
Az általános elveken túl fontos a gondozási tevékenység, a közösségi nevelés, a játéktevékenység – mely az óvodás gyermek alapvető tevékenysége -, a munka jellegű tevékenység, az anyanyelvi nevelés, a kognitív képességek pl. a matematikai gondolkodás fejlesztése, a mozgásfejlesztés.
A felsoroltakon kívül óvodánk sajátosságai közé tartozik:
- maximum 14 fős, hasonló életkorú gyermekcsoportok működtetése;
- családias, derűs légkör;
- hidroterápiás úszásoktatás öt éves kortól;
- mozgásterápia szükség szerint (logopédiai ritmika, alapozó terápia, szenzomotoros és konduktív fejlesztés, gyógytestnevelés, gyógytorna);
- szükség estén óvodapszichológusi és óvodai-iskolai szociális segítő támogatása;
- logopédia szakos gyógypedagógus hallgatók gyakorlati oktatása;
- „Szülősuli” néven előadások és közös együttlétek szervezése a szülőknek, évente néhány alkalommal;
- a gyermekek óvodai életét különböző programok színesítik (színház-, könyvtár-, és múzeumlátogatások, kirándulások, játszóházak, bábelőadások, ünnepi megemlékezések, hagyományőrzés)
Az óvoda 75 férőhelyes. A gyermekek nevelését, fejlesztését óvodapedagógusok, logopédusok, szurdopedagógus, konduktor, mozgásterapeuta, gyógypedagógiai asszisztensek és dajkák biztosítják.
Óvodánk nyitott, ezért szívesen látunk minden látogatót, hogy meggyőződjenek az itt folyó szakmai munka magas színvonaláról, a jó közösségi életről, és az elért eredményeinkről.












