Legfrissebb hír
Siketek Világnapja, Iskola napja
2024-10-08
2024. október 1-én emlékeztünk meg intézményünkben a Siketek Világnapjáról és az Intézmény születésnapjáról.
óvoda
Hallássérült óvodánk 1959 októberében nyílt meg az országban elsőként. Az egykori „Siketek Általános Iskolája és Nevelőotthona” a XX. század fordulójához közeledve Módszertani Központtá alakult, ahol a széleskörű szakmai tevékenység részeként a hallássérült gyermekek mellett 1987-től a beszédfogyatékos gyermekek óvodai nevelése is megkezdődött.
Hallássérült óvodai csoportunk a Dél-Dunántúl területéről fogadja a gyermekeket. Az óvodai nevelés célja a kommunikáció megindítása, fejlesztése, a hallásfigyelem felkeltése, a meglévő hallásra alapozott hangos beszéd kialakítása. Az alakuló kommunikációt a gyermekek egyéni adottságaiknak megfelelően a jelnyelv és az ujj-ábécé segítheti. A komplex anyanyelvi nevelés a kisgyermekek életkorához igazodó játékos, tevékenységközpontú kommunikációs helyzetekben valósul meg.
Logopédiai csoportjainkba a Somogy Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Megyei Szakértői Bizottság (lásd: Tanulási Képességet Vizsgáló és Beszédvizsgáló Szakértői és Rehabilitációs Bizottság) Szakértői véleménye alapján kerülhetnek be a beszédfogyatékos gyermekek.
Az óvodai nevelés körülményei között- a mindenkori óvodai program mellett- speciális, fejlesztő logopédiai módszerekkel segítjük a súlyos beszédhibás gyermekeket. Az intenzív kezeléssel rendezzük a gyermekek beszédállapotát és nyelvi szintjüket. Törekszünk a szülőkkel való szoros együttműködésre (felvilágosítás, tanácsadás). Lehetőség szerint eljuttatjuk a gyermekeket olyan képességek és készségek birtokába, amelyek biztosítják a minél sikeresebb iskolai integrációt.
Óvodánkban 5 logopédiai csoportot működtetünk. A csoportok kialakításánál a gyermekek életkora meghatározó tényező. A logopédiai csoportokban délelőtt és délután óvodapedagógusok látják el a feladatokat, mely egyben az óvoda hatékonyságát is elősegíti. Az óvodapedagógusok mellett a speciális terápiákat logopédusok végzik. Pedagógiai programunk figyelembe veszi a logopédiai óvodák számára készült komplex fejlesztő program mellett az óvodai nevelés országos alapprogramját és a sajátos nevelési igényű gyermekek óvodai nevelésének irányelveit is.
Az egész napos óvodai programba ágyazva lehetőség nyílik arra, hogy:
- idejekorán, viszonylag gyorsan és eredményesen segítsünk a gyermekek súlyos beszédállapotán;
- a nehezen érthető vagy egyáltalán nem beszélő, de jó intellektusú gyermekeknél a kommunikációs zavar következtében másodlagos tünetként ne alakuljanak ki társult pszichés problémák (autisztikus tünetek, súlyos figyelem- és magatartászavar, pszichoszomatikus problémák, viselkedészavar). Az ilyen esetekben a kis létszám és az egyéni bánásmód fejlesztésük sikerének alapja lehet;
- a szülőkkel való intenzív kapcsolattartáson keresztül, az ő bevonásukkal még hatékonyabbá tehetjük a terápiát, esetleg fel is gyorsíthatjuk azt.
Az általános elveken túl fontos a gondozási tevékenység, a közösségi nevelés, a játéktevékenység – mely az óvodás gyermek alapvető tevékenysége -, a munka jellegű tevékenység, az anyanyelvi nevelés, a kognitív képességek pl. a matematikai gondolkodás fejlesztése, a mozgásfejlesztés.
A felsoroltakon kívül óvodánk sajátosságai közé tartozik:
- maximum 14 fős, hasonló életkorú gyermekcsoportok működtetése;
- családias, derűs légkör;
- hidroterápiás úszásoktatás öt éves kortól;
- mozgásterápia szükség szerint (logopédiai ritmika, alapozó terápia, szenzomotoros és konduktív fejlesztés, gyógytestnevelés, gyógytorna);
- szükség estén óvodapszichológusi és óvodai-iskolai szociális segítő támogatása;
- logopédia szakos gyógypedagógus hallgatók gyakorlati oktatása;
- „Szülősuli” néven előadások és közös együttlétek szervezése a szülőknek, évente néhány alkalommal;
- a gyermekek óvodai életét különböző programok színesítik (színház-, könyvtár-, és múzeumlátogatások, kirándulások, játszóházak, bábelőadások, ünnepi megemlékezések, hagyományőrzés)
Az óvoda 75 férőhelyes. A gyermekek nevelését, fejlesztését óvodapedagógusok, logopédusok, szurdopedagógus, konduktor, mozgásterapeuta, gyógypedagógiai asszisztensek és dajkák biztosítják.
Óvodánk nyitott, ezért szívesen látunk minden látogatót, hogy meggyőződjenek az itt folyó szakmai munka magas színvonaláról, a jó közösségi életről, és az elért eredményeinkről.